rss bred

facebook

Mailbox

Nummer 4 av OJ är tyvärr försenat och kommer i lådan omkring den 25:e!

Soldén, Anders - trumslagare

12 april 1901 – 3 september 1986

Solden Andersson

Från mitten av 1920-talet fram till 1930-talets slut räknades han som en av våra främsta trumslagare.”Tran-Anders” kallades han av sina kolleger efter flera engagemang i Traneberg i början av tjugotalet.

Anders Soldén var född på Kungsholmen i Stockholm. Som 14-åring blev han elev vid Svea Livgardes musikkår där han utbildade sig till valthornist och även lärde sig slå trummor. Han var kvar på Livgardet till 1922, och åren 1917–1920 studerade han även valthorn vid Kungliga Musikkonservatoriet i Stockolm.

Han fångades tidigt av den moderna dansmusiken, och våren 1923 skaffade han ett trumset sedan han blivit erbjuden ett sommarjobb i en orkester på Tranebergs danspaviljong. Under vintern ströspelade han i olika orkestrar för att sommaren 1924 åter spela i Traneberg.

1925 engagerades han till John Malms orkester där också violinisten Folke Andersson ingick. På sommaren spelade de på Långedrag i Göteborg och till hösten ordnade Malm så att orkestern fick jobb på på s/s Drottningholm på en resa till New York. Där fick de på Roseland Ballroom och andra ställen möjlighet lyssna till den nya tidens musik direkt vid källan.

Efter hemkomsten fick Soldén och Andersson engagemang i Harry Howards engelska orkester på restaurant Cecil i Stockholm. ”Och de två svenskarna kom ögonblickligen i beröring med två då okända företeelser som nu kallas ’style’ och ’swing’, noterade OJ i artikelserien Svenskt Stjärnalbum, där Soldén presenteras i juli 1937. ”’Man kunde inte förklara vad det var för någonting’, säger Anders. ’Det var bara så roligt att spela. Man visste inte hur fort klockan skulle bli 9 på kvällen, så man fick börja igen’.

Sommaren 1926 var Soldén tillbaka på dansbanan i Traneberg nu tillsammans Folke Andersson och i orkestern fanns också Nisse Lind på piano.

Fler jazzmusikaliska impulser fick Soldén och Andersson hösten 1926. Tillsammans med kärnan i den grupp som året därpå skulle göra sig känd som Paramountorkestern fick de engagemang på m/s Gripsholm och gjorde ett nytt besök i New York.

Efter hemkomsten började Soldén skriva ned ”Jassens historia i Sverige” i en liten anteckningsbok, som i dag är en viktig källa för den svenska jazzforskningen. Paramountorkestern, som brukar betraktas som Sveriges första riktiga jazzorkester, spelade bland annat ett par säsonger på National (Nalen) och på restaurang Sphinx men det var ekonomisk kristid och efter ett engagemang på Långedrag sommaren 1931 upplöstes orkestern definitivt.

Efter detta spelade Soldén bland annat i revyorkestrar hos Ernst Rolf och Karl Gerhard och med orkesterledarna Helge Lindberg och Håkan von Eichwald. 1938 startade Thore Ehrling sin orkester och där ingick Soldén de första två åren. ”Om man frågar vilken som helst av de många musiker, som spelat med honom under årens lopp, så får man entydigt höra en myckenhet beröm för den lätta rytm, som Anders producerar på ’kaggarna’. Han är också specialist på xylophon, och hans solon på det instrumentet äro mycket populära hos publiken” noterade OJ 1937.

Sin gedigna utbildning och musikaliska mångsidighet fick Soldén nytta av när han 1941 anställdes i radions underhållningsorkester. Där var han både slagverkare och pukslagare och blev kvar fram till pensioneringen 1961. Efter det fortsatte han att spela i teaterorkestrar.

Av Anders Soldén:

Jassens historia i Sverige (Svenskt Visarkivs jazzavdelning)

Artiklar:
Svenskt Stjärnalbum, OJ juli 1937

CD:

Svensk Jazzhistoria, volym 1 (Caprice)

Svensk Jazzhistoria, volym 2 (Caprice)

Svensk Jazzhistoria, volym 3 (Caprice)


Lägg till kommentar


                                                                                             

Annonser

Senaste numret

Nummer 3/14 ute!

Omslag3-14 140px

Prenumerera på OJ ...