panorama-annons ny

Två vinnare av Gyllene skivan


 

Isabella Lundgren och Daniel Karlsson får det åtråvärda priset Gyllene skivan. Priset delas ut till årets bästa jazzalbum och går till Isabella Lundgrens Somehow life got in the way och Daniel Karlssons Fusion for fish. Två skivor som fick fina recensioner när de kom förra året. Priset delas ut för 60:e gången av jazztidningen OrkesterJournalen.

– Vi var egentligen redan från början överens om att göra en mix av gamla och nyskrivna låtar och att de skulle bygga på ett gemensamt tema om alla obesvarade ”varför” i livets olika skeenden, säger sångerskan Isabella Lundgren om bakgrunden till skivan.

– En av anledningarna till det varma mottagandet tror jag går att finna i att alla låtar går i dur och är relativt trallvänliga utan att det för den skull blir högtravande, säger pianisten Daniel Karlsson.

Isabella Lundgren växte upp i Karlstad, flyttade sedan till New York och bor numera i Stockholm. Hon debuterade 2012 med albumet It had to be you. Somehow life got in the way är hennes andra album. Hon har spelat med musiker som Lasse Törnqvist, Eddy Davis (Woody Allens bandledare) och Charles Tolliver.

Daniel Karlsson växte upp i Kristinehamn och bor på Runmarö i Stockholms skärgård. Karlsson har som så många andra svenska jazzmusiker spelat med Fredrik Norén Band. Han är också med i det prisbelönta bandet Oddjob.

Gyllene skivan-priset delas i år ut för 60:e gången och gäller föregående års bästa jazzskiva. I omröstningen har ingått 122 skivor. Vinnaren utses genom en omröstning av en jury utsedd av OrkesterJournalen samt tidningens läsare. Bland tidigare pristagare finns storheter som Lars Gullin, Arne Domnérus, Bobo Stenson och Esbjörn Svensson. Endast en kvinnlig artist, Nannie Porres, har tidigare fått priset.

 


Resultatet för Gyllene skivan 2015:

 

1. Isabella Lundgren
Somehow life got in the way (Ladybird)

Så tyckte OJ: ”Isabella har en röst man direkt känner igen. Hon förmår beröra, utan att bli insmickrande. Hon är helt enkelt en sällsynt begåvad artist. Det visar hon med önskvärd tydlighet på Somehow life got in the way.” Jörgen Östberg i OJ #6/2014.

 

1. Daniel Karlsson Trio
Fusion for fish (Brus & Knaster)

Så tyckte OJ: ”Ramverken byggs omsorgsfullt upp och de melodiska strukturerna grundas ordentligt, teman läggs fast och soloinpassen integreras tydligt. Samtliga de välarbetade kompositionerna andas äventyrlighet och balans.” Patrik Sandberg i OJ #5/2014.

 

3. Lina Nyberg
The Sirenades (Hoob)

Så tyckte OJ: ”Det är den storslagna tanken bakom projektet som imponerar mest på mig som lyssnare. Nybergs lika välutvecklade talanger som komponist, textförfattare, arrangör och producent gör henne enastående i nordisk jazz.” Leif Wigh i OJ #2/2014.

 

4. Je Suis!
Ça va? (Umlaut)

Så tyckte OJ: ”I Je Suis! kaotiska musik tycks kontrasterna vara den minsta gemensamma nämnaren. Bländande solister, samspelet är allt. Simpel ojazzig stämföring. Basie hade nickat gillande. Sväng som ett lindy hop-band omöjligt att knäppa fingrarna till.” Sasha Marko i OJ #6/2014.

 

5. Fire! Orchestra
Enter (Rune Grammofon)

Så tyckte OJ: ”Mitt i den täta ljudbilden med den tretton personer starka blåscombon, tredubbla basar, klaviaturer, gitarrer och slagverk plus det trehövdade sångteamet – och trots den brutala kakafoni av toner som manglas ut – är den grooviga grunden själva fundamentet som lyser starkast på Enter, förutom den formidabla, kollektiva mycket tajta tematiken.” Patrik Sandberg i OJ #6/2014.

 

6. Jan Allan (80)
Norrbotten Big Band featuring Jan Allan (Prophone)

Så tyckte OJ: ”Det som vanligtvis griper vid åhörandet av Jan Allans trumpetspel är tonen och de snirkligt poetiska legatopassagerna. Även så här. Allans ton bryter sig ur storbandsklangen och svingar sig runt i de harmonsiak sfärerna.” Leif Wigh i OJ #6/2014.

 

6. Se & Hör
Hör & Häpna (Ljup Musik)

Så tyckte OJ: ”Spelet är intensivt resonerande i sin grundton. Samtidigt finns en eftertänksam underström i musiken. Fria förtecken, men alla spelar hela tiden inom ett tonalt ramverk.” Jan Strand i OJ #1/2014.

 

8. Lindha Kallerdahl
Gold Quintet Solo (Hoob)

Så tyckte OJ: ”Skickligt undviks de flesta tänkbara klyschor, även i de ekvilibristiska ordlösa sången, och stilistiska gränser överträds inte så mycket som ignoreras totalt, med gott resultat.” Sasha Marko i OJ #6/2014.

 

8. Jonas Kullhammar
Gentlemen (Moserobie)

Så tyckte OJ: ”Det sköna, böljande, pulserande groovet balanseras väl av Kullhammars ofta uttrycksfulla och brötiga saxofoner. Gästsolisten Bernt Rosengren, själv flitigt anlitad på Köpenhamns jazzscener på 60-talet, fungerar som en naturlig brygga mellan nu- och dåtid.” Patrik Sandberg i OJ #6/2014.

 

8. Cecilia Persson
Open Rein (Hoob)

Så tyckte OJ: ”Vid det här laget har man bugat åtskilliga gånger för Cecilia Perssons kompositioner, pianospel och arrangemang. Så även denna gång. Klangvärlden är helt hennes egen. En värld där intensiva ljudkaskader varvas med sinnliga klangvävar.” Leif Wigh i OJ #1, 2014.

 


 
Så röstade juryn:

I årets jury ingår 32 personer (se nedan). Medlemmarna har röstat på tre skivor var och gett dessa
15, 10 respektive 5 poäng.

1. Daniel Karlsson Trio: Fusion for fish (Brus & Knaster) 90poäng
2. Lina Nyberg: The Sirenades (Hoob) 80poäng
3. Je Suis!: Ça va? (Umlaut) 75 poäng
3. Isabella Lundgren: Somehow life got in the way (Ladybird) 75 poäng
5. Se & Hör: Hör & Häpna (Ljup Musik) 50 poäng
6. Fire! Orchestra: Enter (Rune Grammofon) 45 poäng
6. Jan Allan (80): Norrbotten Big Band featuring Jan Allan (Prophone) 45 poäng
8. Cecilia Persson: Open rein (Hoob) 40 poäng
8. Jonas Kullhammar: The original jazz tracks from the motion picture Gentlemen
(Moserobie) 40 poäng
8. Lindha Kallerdahl: Gold Quintet Solo (Hoob) 40 poäng

30 poäng
Nils Berg Cinemascope: Vocals (Hoob)

25 poäng
Håkan Broström & Norrbotten Big Band feat. Marilyn Mazur: Under the Surface (Act of life Records)
Jacob Karlson 3: Shine (Act)

20 poäng
Bjærv Encounters: Flight (Imogena)
Oddjob: Jazzoo (Headspin)
Room 8: Fresh cut (Dinky Records)

15 poäng
Miriam Aida Afro Samba Orchestra: È de lei! (Connective)
Bjerstedt-Lundström-Gruvstedt: Peace (Berno Records)
Leo Lindberg: Leo's bag (Stockholm Jazz Records)
Jan Lundgren: All by myself (Fresh Sound)
Oddjob: Live in Bremen (Headspin)
Per Störby Jutbring: Dance of the diaper fairy (Hoob)

10 poäng
Agnas Bros: Polygon (Agnas Musikproduktion)
Rigmor Gustafsson: When you make me smile (Act)
Kvintetten som sprängdes: Svänger så det svartnar (Found You Recordings)
Nils Landgren: Eternal beauty (Act)
Gustav Lundgren: French connection ((Lundgren Music)
Skogen: Despair has governed me too long  (Another Timbre)
The Splendor: Forest (Hoob)
Hannah Tolf: The Park (Havtorn)
Wildbirds & Peacedrums: Rhythm (Leaf)
Mats Öberg: Improvisational two.five (Caprice)

5 poäng
Doglife: Doglife (Omlott)
Fanny Gunnarsson Quartet: Same Eyes as You (Volenza)
Krister Jonsson Deluxe: Truckload (Stunt Records)
Jonas Knutson Quartet: Livsmedel (JKMP)
Fredrik Kronkvist: Reflecting time (Connective)
Mathias Landæus Trio: Into life (Moserobie)
Lindborg, Sjöstedt & Daniel: Soon (Connective)
Matilda Mörk: Matilda Mörk (Ladybird)
Klas Nevrin Ensemble: Live at Lederman  
The Other Woman: Sing (Hoob)
Pombo: Faller du så faller jag (Queenside)

(I juryn har i år ingått: Anders Barnö, Ragnar Berthling, Christina Dahlström, Göran Engström, Martin Erlandsson, Catarina Gisby, Lars Grip, Olle Hernegren, Gunnar Holmberg, Sasha Johansson, Stig Linderoth, Lisa Löfgren, Pierre Martin, Leo Nielsen, Magnus Nygren, Göran Olson, Claes Olsson, Jan Olsson, Thomas Olsson, Magnus Palmquist, Kerstin Rybrant Barnö, Patrik Sandberg, Bo Scherman, Jan Strand, Ingrid Strömdahl, Ulf Thelander, Marie Vesterholm, Anders Wenström, Leif Wigh, Per Wikén, Märet Öhman, Jörgen Östberg.)
 
 
Så röstade läsarna:

Närmare 900 läsare röstade på sina favoriter i årets Gyllene skivan-omröstning. Tre skivor var med tre, två respektive ett poäng.

1. Isabella Lundgren: Somehow life got in the way (Ladybird) 284 poäng
2. Jonathan Lundberg Band: Nebula (Jonberg Records) 253p
3. Kjell Öhman: Enzo (Prophone) 167p
4. Vivian Buczek: Curiosity (Volenza) 164p
5. Lindborg, Sjöstedt & Daniel: Soon (Connective) 149p
6. Jonas Kullhammar: Gentlemen (Moserobie) 148p
7. Rigmor Gustafsson: When you make me smile (Act) 144p
8. Jan Allan (80): Norrbotten Big Band featuring Jan Allan (Prophone) 139p
9. Beat Funktion: Mandy's Secret  (Do Music) 126p
10. Daniel Karlsson Trio: Fusion for fish (Brus & Knaster) 115p

Beat Funktion: Voodooland (Do Music) 112p
Nils Landgren: Eternal beauty (Act) 101p
Doglife: Doglife (Omlott) 99p
Miriam Aida Afro Samba Orchestra: È de lei! (Connective) 86p
Håkan Broström & Norrbotten Big Band feat. Marilyn Mazur: Under the Surface (Art of life Records) 81p
Leo Lindberg: Leo's bag (Stockholm Jazz Records) 79p
Fire! Orchestra: Enter (Rune Grammofon) 78p
Marcks brothers: My Valentine (Pb7) 78p
Fredrik Kronkvist: Reflecting time (Connective) 77p
Hannah Tolf: The Park (Havtorn) 74p
Lina Nyberg: The Sirenades (Hoob) 73p
Jonas Kullhammar: This is the end (Moserobie) 73p
Je Suis!: Ça va? (Ljup Musik) 67p
Köket: 2013 (egen utgivning) 66p
Hannah Svensson: Each little moment (Volenza) 65p
Lindha Kallerdahl: Gold Quintet Solo (Hoob) 53p
SE-Quartet: Days to come (Prophone) 53
Anders Hagberg/Ahmad al Khabib: Melodic Melange (Footprint) 52
Pombo: Faller du så faller jag (Quennside) 52
Gotland Jazz Operation Project: Volym 1 (Prophone) 51
Sarah Riedel: Genom natten (Diesel) 51
Trinity: Three (Do Music) 50
Oddjob: Jazzoo (Headspin) 50
Susanna Lindeborg, Ove Johansson, Thomas Fanto, Michael Andersson: Sudden meeting (LJ Records) 49
Fanny Gunnarsson Quartet: Same Eyes as You (Volenza) 48
Se & Hör: Hör & Häpna (Ljup Musik) 47p
The Other Woman: Sing (Hoob) 45
Kiosk: Kiosk (Brus & Knaster) 45
Cecilia Persson: Open rein (Hoob) 45
Bjerstedt-Lundström-Gruvstedt: Peace (Berno Records) 43
Bjærv Encounters: Flight (Imogena) 43
Kjell Jansson Quartet: At Nefertiti again (Imogena) 41
Room 8: Fresh cut (Dinky Records) 41
Anders Widmark: Horses on the run (Ladybird) 41
Nils Berg Cinemascope: Vocals (Hoob) 40
Fredrik Uhlmann: Faces I remember and places distant (NineFlatFive Recods) 40
Lars Danielsson: Liberetto II (Act) 39
Matilda Mörk: Matilda Mörk (Ladybird) 39
Agnas Bros: Polygon (Agnas Musikproduktion) 38
Jonas Knutson Quartet: Livsmedel (JKMP) 37
Stockholm Jazz Trio: Trio reflections (Riverside) 36
John Venkiah Trio: Things Change (Volenza) 36
Oddjob: Live in Bremen (Headspin) 36
Jan Lundgren Trio: Flowers of Sendai (Bee Jazz) 35
Jacob Karlson 3: Shine (Act) 34
GL3: Göran Lindelöw Trio, Just a Walk (Göran Lindelöw Records) 34
Gustav Lundgren: French connection (Lundgren Music) 33
Mathias Landæus Trio: Into life (Moserobie) 33
Georg Wadenius & Trio X: Psalmer (GWP) 33
Wildbirds & Peacedrums: Rhythm (Leaf) 31
The Splendor: Forest (Hoob) 30
Stark, Almkvist, Wiklund, Spering: SAWS (Imogena) 30
Musikhögskolans tangoprojekt 2008-2014: Tangons lockrop (eget) 29
Emilia Mårtenson: Ana (Babel) 29
Piatruba: Piatruba (Imogena) 29
Steinar Aadnekvam: Ecology (Music makes you happy) 28
Mats Öberg: Improvisational two.five (Caprice) 28
Ulf Johansson Werre: Piano magic Vol. 1 (Do Music Records) 28
Orchestra Six: Orchestra Six (BezMusic) 27
Jan Lundgren: All by myself (Fresh Sound) 27
Brigaden: Om Alberto & några andra gubbar (Havtorn) 26
Black Dough: First Punsch (Record Union) 24
Torbjörn Zetterberg & Den Stora Frågan: Torbjörn Zetterberg & Den Stora Frågan (Moserobie) 24
Martin Küchen & Landæus Trio: Four lamentations and one wicked dream of innocense (Moserobie) 24
Eva Kruse: In Water (Redhorn Records) 23
Outi Tarkainen med Norrbotten Big Band: Into the woodland silence (Fredriksson Music) 22
Oktetten Lars 8: Live at Kungsan (Not & Ton) 21
Ára: Vuoste virdái "Mot strömmen" (Westpark Music) 20
Ulf Wakenius: Momento magico (Act) 19
Magnus Hjort: Blue Interval (Stunt Records) 18
Nacka Forum: Live in Tokyo (Moserobie) 17
The Ägg: The Ägg (Found You Recordings) 17
Martina & Ove Almgren Quartet: Lisboa (Oh Yeah Records) 17
Rasmus Nyvall Kvintett: Bangård (Havtorn) 17
Jan Lundgren: I love Jan Lundgren Trio (Act) 17
Joona Toivanen: Polarities Footprint) 16
Makten & Härligheten: På mindre än en minut (MH Musik) 16
Kullhammar/Aalberg/Zetterberg: Basement sessions - vol. 2 (Clean Feed) 16
Johan Berke: Consistency (Gason Jazz) 15
Ronny Johansson: Japanese Blue (Imogena) 15
Kvintetten som sprängdes: Svänger så det svartnar (Found You Recordings) 14
Fredrik Carlquist & Gustav Lundgren: Bossa Nova vol. 1 (Lundgren Music) 14
Johan Lejonhufvud Mighty Mezz: Vol. 1 (Blackbird Music) 14
Skogen: Despair has governed me too long (Another Timbre) 13
Krister Jonsson Deluxe: Truckload (Stunt Records) 13
Per Störby Jutbring: Dance of the diaper fairy (Hoob) 12
Davor Kajfes: Dialogues with Scriabin (Headspin) 12
Peter Mattei: Once in my life (Ladybird) 11
Andy Pfeiler: Futureman (Daion Recordings) 11
Emil Strandberg: More music for trumpet, guitar and bass (ES) 10
Trains and saxophones: Wolftones (PB) 10
Jesse's New Orleans Band: An evening with George / The music of George Lewis (Scana) 10
Emil Strandberg Trio: Trio 14 (Westpark Music) 10
Klas Nevrin Ensemble: Live at Lederman (Found You Recordings) 9
West Yard Jazz Quartet: Ostrobothnian Tales (Drum Voice Records) 9
Kullhammar/Aalberg/Zetterberg/Mathisen: Basement sessions vol. 3 – The Ljubljana tapes (Clean Feed) 9
Ulrika Murray: Loving & Free (UMR) 9
Amazonas: Inner Eye Mainstream (SODA) 8
Martin Forsstedt Group: Svaj (Pälsrobot) 8
Daniel Karlsson och Thomas Markusson: Duo (Brus & Knaster) 8
Minna-Lisa: Going up (Ferna Music) 6
Karin Klingenstierna: Ännu sjunger stjärnorna (Imogena) 6
Nezelhorns in an Elephant String: Nezelhorns in an Elephant String (Åddbåpp) 4
Stockholm Stompers: Cease from your sorrow and crying (STST) 4
Lars Sundberg Trio: Take the A train (Imogena) 4
Readymade: Triple point (Kopasetic) 4
Mikael Isaksson: Go for it (Imogena) 4
Tuxedo Jazz Band: Rolf Carvenius and his singing clarinet vol. 7 (TJB) 3
Yazzmen 4.3 Q Live: Cocktails yazzt for you – Alive (Fernevi AB) 2

Biljetter till Ystad Sweden Jazz släpps idag

Nu är det kompletta programmet till årets upplaga av Ystad Sweden Jazz Festival klart. Årets festival äger rum 29 jul - 2 aug: 

 http://www.ystadjazz.se/2014/wp-content/uploads/2015/04/2015-04-20_ysjf-progr_03.pdf

172 artister medverkar under årets festival

Konserter på 10 kulturhistoriskt värdefulla scener med 120-400 sittplatser

Max antal säljbara biljetter 9 980

40 programpunkter
- en jazzparad genom Ystad
- 35 konserter varav två stora för JazzKidz
- 3 nattjamsessions- en jazzfotouställning

Konstnärlig ledare Jan Lundgren

Festivalen görs av den ideella föreningen Yazz i samarbete med Musik i Syd.
Samtliga 12 personer i festivalkommittén jobbar året runt helt utan ersättning.
Under festivalen tillkommer ytterligare 90-100 volontärer.

Årets Guest of Honour: Dianne Reeves

Årets Jazzkonstnär: Lasse Åberg med "Birdland"

Årets Jazzamassadörer: Lasse Åberg & Ardy Strüwer

Speciella satsningar på kvinnliga jazzmusiker. Presenteras i det nedladdningsbara programmet.

Biljettsläpp 22/4.

Kontakt:

Jan Lundgren, konstnärlig ledare YSJF, 070 - 865 87 27

Thomas Lantz, ordförande YSJF, 070 - 947 77 99

Itta Johnson, ackrediteringar/press/marknadsföring YSJF, 070 - 947 72 96

Martin Martinsson, VD Musik i Syd, 070 - 565 42 94

www.ystadjazz.se

 https://www.facebook.com/Ystad.Sweden.Jazz.Festival

Programmet som app, kommer under våren

Tonbruket spelar Joy Divisions låtar på Dramaten

Grammisbelönade bandet Tonbruket spelar Joy Divisions låtar översatta till svenska av författaren Sara Stridsberg. Kärleken kommer att skilja oss åt är en livemusikföreställning med visuella tolkningar på Lejonkulan (Dramatens bottenvåning, premiären äger rum den 13 maj.

Brittiska postpunkbandet Joy Division som bidlades 1976 i Machester var ett av sin tids mest inflytelserika band och deras melankoliska musik lockar ständigt nya fans. Sju av bandets låtar har översatts till svenska av författaren Sara Stridsberg som alltså bandet Tonbruket tillsammans med fem skådespelare framför.

- Som det är med bra poesi så går det att återkomma till texterna och hitta ny mening beroende på var i livet man befinner sig, säger, regissören Sally Palmqvist Procopé

Sara Stridsberg, författare och dramatiker, har uppmärksammats för pjäser som Valerie Solanas ska bli president i Amerika, Medealand och Dissekering av ett snöfall. Hennes Augustprisnominerade roman Beckomberga. Ode till min familj blir i höst pjäsenBeckomberga.Bandet Tonbruket belönades med en Grammis för "Årets jazz" vid Grammisgalan 2014.

Tonbruket spelar även med i Ari Karimäkis Mannen utan minne på Dramtens lilla scen tom den 1/5

Medverkande Andreas Rothlin Svensson, Sanna Sundqvist, Maia Hansson Bergqvist, Eric Stern, Nina Zanjani
Översättning Sara Stridsberg
Idé och koncept Sally Palmquist Procopé, Mats Sahlström, Stefan Johansson
Regi Sally Palmquist Procopé
Musikaliskt arrangemang Stefan Johansson i samarbete med Tonbruket
Tonbruket Johan Lindström, Martin Hederos, Dan Berglund, Ola Hultgren

Scenografi Mats Sahlström



Programmet för Ystad Jazz nu klart

Så var då programmet för sommarens jazzevenemang nummer ett avslöjat och jag konstaterar ännu en gång att Ystad Sweden JazzFestival måste vara ett av branschens alertaste. Men så har man också till sitt förfogande ett sammansvetsat och dedicerat gäng av jazzfolk som inget hellre vill än att publik, artister och alla vi andra skall få full valuta för entrépengen. Ekonomin är säkrad tack vare en lång rad av sponsorer, flera av dom har varit med från start och är antar jag nöjda med utfallet så här långt. PR och marknadsföring med alla tillbuds stående medel, som lokalradio, webbtv och avtal med SR om sändningar från flera av festivalens konserter. Men frågan är om inte valet av affischkonstnär är det smartaste man gjort. Lasse Åbergs målning Birdland med sina två hippa och oslagbara jazzhägrar kommer att etsa sig in i allas vår jazzsjäl för långa tider, en blivande jazzklassiker absolut jämförbar med Sven Bunnels och Blue Birds ”fågel blå”, snacka om Ornithology!

Årets artister och konserter är både till antal och genre väl mixade och man anar ett starkt inflytande från festivalens konstnärlige ledare, pianisten Jan Lundgren. Lundgren frestas dock inte att överexploatera sig själv vilket jag tycker länder honom till heder. Däremot utnyttjar han förstås alla de kontakter som ett mångårigt turnerande försett honom med.

Här kommer nu mina tio tips och högst privata tankar om festivalens förväntade höjdpunkter. Ett inledande konstaterande bara, kanske med undantag för sångerskan Dianne Reeves, så sticker ingen amerikansk superstjärna ut bland det stora utbudet. Därmed dräneras heller inte festivalbudgeten på dyra US dollars.

1/ Yazzparad med The Red Trads som för New Orleansmusiken vidare till nya och spännande nivåer. Jag är barnsligt förtjust i blandningar av detta slag. Bandet spelar också på Per Helsas gård.

2/ Jan Allan med Norrbotten Big Band. Jag hörde den här konstellationen i Malmö i höstas och kan bara råda till att boka plats på Per Helsas gård. Jan Allan är en livslevande legend som inte bör missas!

3/ Jan Lundgren med stråkkvartett och sin ordinarie basist Mattias Svensson tolkar Jan Johansson. Både Lundgren och Johansson hör ju till det svenska musikarvet så detta kan bli hur bra som helst.

4/ Richard Bona hörde jag i Kristianstad för några år sedan och blir det bara hälften så bra nu i Ystad så bör man lyssna in denna ” world fusion ” basist.

5/ Jan Lundgren igen, denna gång med en hyllning till Billie Holiday. Bland de här medverkande och mycket namnkunniga musikerna ser jag fram mot att efter många år åter få höra Karin Krog.

6/ Kenny Barron och Dave Holland duo i en konversation med små bokstäver. ”The Art of Conversation” kallar man sitt projekt. Kolla deras skiva med samma namn och ni förstår varför jag rekommenderar detta mästarmöte.

7/ Marius Neset, norsk spännande supersaxofonist som jag aldrig hört men blivit ordentligt nyfiken på. En berättigad chansning tror jag.

8/ Pierre Dørge & New Jungle Orchestra är ett danskt ministorband med en sorts världsmusik som inte liknar något annat i jazzvärlden. Detta gäng gör garanterat ingen besviken!

9/ Ewan Svensson New Project lockar mig av någon anledning så jag hoppas att jag inte blir besviken!

10/ Hans Backenroth presenterar ”The Evolution of Jazz Bass”, ett kanske lite udda inslag men om någon skall kunna skapa intresse kring ”ståfelans” historia så är det naturligtvis denna vår svenska superbasist. Programmet är uppdelat på två avdelningar och kan avnjutas på Scala.

Som framgår ovan har jag inte nämnt merparten av festivalprogrammet här så det borde finnas ytterligare utrymme för en rejäl dos av överraskningar.

Se hela programmet på www.ystadjazz.se  

Text: STIG LINDEROTH

  

Susanna Risberg, The Other Women och Cure-a-Phobia till Jazzahead i Bremen

Susanna Risberg Trio, The Other Women och Cure-a-Phobia kommer att representera Sverige vid årets Swedish Sunday Brunch på Kito under jazzmässan Jazzahead i Bremen, Tyskland.

Swedish Sunday Brunch sker i år för fjärde gången och är ett samarbete mellan Riksförbundet Svensk Jazz, Export Music Sweden, Musikcentrum Riks, Musikalliansen, Kultur i Väst och Musik i Syd.

Mer info finns på www.svenskjazz.se och på www.jazzahead.de 

Patrik Sandberg

Pat Metheny till Uppsala Gitarrfestival 10 oktober

PAT METHENY TILL UPPSALA GITARRFESTIVAL
Konsert i Uppsala Konsert och Kongress den 10 oktober. Metheny ger även en workshop den 11 oktober.

För många är PAT METHENY gitarristernas gitarrist. Sedan han klev in på jazzscenen i mitten av 1970-talet har han tillhört gitarrvärldens allra främsta artister. Nu är det klart att han kommer till Uppsala Internationella Gitarrfestival för en exklusiv konsert och en workshop på Uppsala Konsert & Kongress.

– Jag känner mig hedrad och glad över att ha blivit inbjuden. Festivalen är känd bland gitarrister och gitarrkännare över hela världen för sina spännande program och breda perspektiv över vårt instrument, säger PAT METHENY.

– Det är klart att vi känner stor glädje att kunna locka ett av de allra största namnen i världen. Det är ett erkännande av vårt arbete, säger Klaus Pontvik festivalchef och grundare. 

Med sitt virtuosa spel och vidsynta estetik har Pat Metheny skapat en helt ny klangvärld inom jazzen och fusionsmusiken. Han var bara tjugo år när han började i den legendariske vibrafonisten Gary Burtons band 1975 och redan året efter spelade han in debutalbumet Bright Size Life tillsammans med basisten Jaco Pastorius och trummisen Bob Moses. Nu har han fyllt sextio och är fortfarande en av de mest hyllade gitarristerna i världen.

Methenys mångsidighet går nästan inte att jämföra med någon annan musiker. Obehindrat rör han sig mellan, modern jazz, rock och klassisk musik. Under åren har han spelat med så skilda artister som Steve Reich, Ornette Coleman, Herbie Hancock, Jim Hall, Milton Nascimento och David Bowie. Han har också komponerat musik för sologitarr, kammarensembler, elektriska och akustiska instrument, stora orkestrar och gjort musik till balettföreställningar. 

BILJETTERSLÄPP
Onsdag 15/4

Mer info på www.uppslagitarrfestival.se  

 .

Årets Jazzkanna till Jon Fält


Christer Eklund delade ut årets Jazzkanna till Jon Fält på Fasching i lördags.
Foto: Anna Berglund

Riksförbundet Svensk Jazz pris för nydanande insatser inom svenskt jazzliv, Jazzkannan, går i år till trumslagaren Jon Fält! Utmärkelsen delades ut i lördags i samband med att Jon spelade med Bobo Stenson trio på Fasching. Och därmed är ju denna trio unik, då alla medlemmar härmed förärats med Jazzkannan (Anders Jormin -94 och Bobo Stenson -97). Motiveringen för i år lyder: 

"Jon Fält är en utmanare! Han utmanar och inspirerar genom sitt sätt att vägra göra det förväntade, alltid med musiken i första rummet. Jon Fält utma nar de konventionella rollerna i en grupp, sina medmusiker, sin publik och inte minst själva musiken. Denne ständigt klangsugne spelman har under många år visat oss nya sidor av vad en musikalisk trumslagare kan bidra med och han har med sin integritet och kompromisslöshet inspirerat många till att tänka om och tänka nytt." 


Mer pressinfo: Kontakta Svensk Jazz på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Lina Nyberg startar projekt för barn

Till hösten startar musikprojektet Musikfamiljen som riktar sig till barn mellan 2 och 7 år. Projektet drivs av sångerskan Lina Nyberg tillsammans med sex professionella musiker från olika bakgrunder.

- Målet är att ge barn kunskap om hur musikinstrument och konserter fungerar. En presentation görs av instrumentet och sedan framför musikern ett solostycke, säger Lina Nyberg.

Mötena med musikerna ska väcka inspiration till barns eget musikaliska skapande. Barnen har möjlighet att förbereda sig innan genom animationer av de olika instrumenten som ligger ute på Musikfamiljens hemsida. Musikerna besöker skolorna individuellt och presenterar sitt instrument under 30 minuter. Barnen får då stifta bekantskap med det utvalda instrumentet och musiken som hör till projektet. När alla sex instrument har gåtts igenom avslutas musikprojektet med en konsert med alla inblandade musiker på Fasching i Stockholm.

Lina Nyberg har skrivit musiken till projektet och det finns även en plan att ge ut musiken på skiva senare i höst.

Musikfamiljen är: Lisa Rydberg rikspeleman, fiol, David Stackenäs improvisationsmusiker, gitarr, Rafael Sida slagverkare, Elin Larsson jazzmusiker, saxofon, Lina Nyberg sångerska och kompositör och Josef Kallerdahl jazzmusiker och basist.

http://musikfamiljen.nu/

Tommy Lindström

12 000 fotografier doneras till Smithsonian

Familjen Schiedt donerade nyligen 12 000 fotografier av fotografen och historikern Duncan Schiedts samling till Smithsonians National Museum of American History. Samlingen är en historisk översikt av den amerikanska jazzscenen. Bilderna är både Schiedts egna och historiska bilder som han samlade på. Samlingen är en av de största fotoarkiven i jazzhistorien.

1939 börjar Schiedt att fotografera professionellt och fotografierna från samlingen spänner över en 70-årig tidsperiod. Count Basie, Louis Armstrong, Miles Davis, Thelonious Monk och flera andra storheter är med i samlingen. Bilderna skildrar jazzmusiker som gör sig redo inför spelningar, spontana jam sessions, konserter och festivaler. Fotografen Duncan Schiedt tog uteslutande bilder i svart/vitt och ville fånga de olika känslor som jazzmusiken framkallade; själva essensen. Samlingen berättar den kraftfulla, livliga och komplexa historien om jazz och utgör ett viktigt bidrag till den arkiverade samlingen på The American History Museum.

Duncan Schiedt var själv jazzpianist och kände många av jazzmusikerna som han poträtterade. Som jazzhistoriker och researcher skrev även Schiedt flera böcker och bidrog med material till Ken Burns tv-program Jazz.

Schiedts bilder har tidigare ställts ut vid, the Chicago Public Library, the Indianapolis Museum of Art och the Pensacola Art Museum.

Tommy Lindström

Billie Holiday firar 100 år

Sången “Everything happens to me” stod ofta på Billie Holidays repertoar. I den finns en rad som låter så här; “I guess I´m just a girl who never looks before she jumps”. Den kunde varit skriven just för henne. Den 7 april är det hundra år sedan hon föddes, 55 år sedan hon dog.

Allt hände Billie Holiday – så verkar det när man läser om henne och hennes liv, i självbiografin Lady sings the blues (1956), på svenska Svart stjärna, och i böcker om henne. “Mamma och pappa var bara några barnungar när dom gifte sig, Han var arton, hon sexton – och jag var tre”. Så lyder den smått chockerande inledningen till hennes bok.
Uppväxt på barnhem. fritid på bordell, våldtagen vid tio års ålder, tidigt slav under narkotika, offer för rasbarriären i USA, från karriärens början till sin död, Polisen satt till och med och väntade på att arrestera henne utanför sjukrummet där hon dog,
Men en underbar sångerska var hon, jazzens kanske största, adlad till Lady Day av tenorsaxofonisten och stilbildaren Lester Young. Deras öden var sammanlänkade av musiken, men de lär inte ha varit ett par, “just friends”, Billies sång och Lesters solo och spel bakom sångerskan är mästerverk i jazzhistorien, Billie kallade Lester “The President” eller “Pres”, det var det finaste hon visste.

Om detta visste jag dock föga när jag hörde henne i Göteborgs konserthus en kväll 1954. Det var ett udda “jazzpaket” kallat Jazz Club USA med Beryl Bookers trio, Red Norvos trio och Billie Holiday kompades av bland andra Red Mitchell och svenske gitarristen Roffe Berg som fått hoppa in istället för Jimmy Raney, Mitchell blev så tänd på Sverige den gången att han som bekant återkom och blev nästan svensk. Både han och Berg har berättat att Billie Holiday var en ”alldeles förtjusande person”.
Så vitt jag minns fanns inte många, knappt någon, lp med henne på den tiden. Det dröjde till början av 1960-talet då CBS gav ut tre skivor med mycket av hennes 30-talsrepertoar. Då, 1954, kände jag, som många andra, mest till hennes dramatiska version av Strange fruit, sången om en lynchad svart man som hängde i ett träd. Den sjöng hon förstås i Göteborg. ”Strange fruit hanging from the poplar trees”. Det är nog det enda jag minns av den kvällen, men det var ju faktiskt 60 år sedan...
Billie Holiday gjorde sin första skivinspelning 1933 vid 18 års ålder med Benny Goodmans niomannaband, Your mother´s son-in-law och Riffin´ the Scotch, den sista strax före sin död 1959. Hennes idoler från tidigare år var Louis Armstrong och Bessie Smith. “Jag ville ha Bessies kraftiga röst och Louis känsla”.

Jazzhistoriker, kritiker, lyssnare och musiker har olika uppfattningar om när hon hade sin bästa tid. Man kan dela upp hennes karriär i tre perioder. Den första mellan åren 1935 och 1942 på skivmärken som Brunswick, Columbia, Vocalion och Okeh med smågrupper ledda av pianisten Teddy Wilson eller henne själv och med 30-talets stora jazzstjärnor i studion som Lester Young. Buck Clayton, Roy Eldridge, Johnny Hodges och många andra. (Finns idag i flera cd-boxar), Där finns mästerverk som Back In your own backyard, This year’s kisses, Easy living, All of me där Lester nynnar bakom eller bidrar med berättande solon samt inte minst den ljuva och för Holiday ovanliga sången Mandy is two.
Den andra perioden var på den mer förnäma Decca-etiketten med välskötta inspelningar, ofta med stråkar och säkert bra betalt, men med tråkigare eller inga solister. Och sedan tiden med superpromotorn Norman Granz och hans Verve-etikett mellan 1945 och 1959 med smågrupper liknande 30-talets band. Här finns en annan Billie Holiday än i de tidigare inspelningarna, rösten är sliten men fortfarande bärig, med stark känsla och och stort artisteri.
Det ligger ett helt livs erfarenheter i hennes röst. Bittra minnen och förödmjukelser. Mycket speciella är också de inspelningar hon gjorde med stråkorkester 1958 och 1959, Lady in satin och Last recordings, där hennes röst är som ett öppet sår. (CD-boxar kan finnas kvar) ”När jag sjunger en sång måste den betyda något för mig”, Det var en ledstjärna för Billie Holiday, även de allra tidigaste och rätt enfaldiga sångerna betydde något för henne. Eller rättare sagt: hon kunde ge de mest banala sångerna ett innehåll, förädlade dängor som Eeny Meeny Miney Mo eller Me, myself and I till poesi. “Ge mig bara en melodi som jag känner för, så blir det aldrig tal om arbete. Om jag blev tvungen att dra Valpen i fönstret skulle det faktiskt vara arbete. Men att sjunga såna saker som The man I love eller Porgy är inte jobbigare än att steka en anka – och jag älskar stekt anka! Jag har levt mig igenom såna där melodier. När jag sjunger dom lever jag om dom igen – och älskar dom”, skrev hon i Lady sings the blues.

Mycket av Billie Holidays storhet ligger kanske i att alltid förändras, och kanske inte alltid till det bättre. Men när hon var bra gav – och ger hon på skivor – hon lyssnaren stora upplevelser. Man kan ibland likna hennes sång vid August Strindbergs dikt om “ett urtaget hjärta som dinglar där på sin krok”. Självutlämnande, naket men också varmt och med en massa kärlek.
Sångerskan Carmen McRae har sagt att enda sättet att vara lycklig var för Billie Holiday att sjunga. Enda gångerna hon mådde riktigt bra. Inspelningarna på Verve innehåller det bästa av den senare Billie Holiday, främst åren 1954–1959, med solister som Ben Webster, Barney Kessel, Harry Edison, Benny Carter, Oscar Peterson och Jimmy Rowles. Där finns också en del om än risiga intervjuer. Några favoriter är PS I love you och I don’t want to cry anymore. I ett förord till Verve-samlingen skriver trumpetaren Buck Clayton som spelade med henne i slutet av 30-talet, att han alltid tyckt att hennes sång på den tiden inte bara var hennes bästa utan den finaste jazzsång någonsin. Men när han fick lyssna på sångerna från 50-talet insåg han att han hade fel. “De här är båttre, Billie lät ju som ett barn på de tidiga skivorna – och hon var bra. Men här är hon en kvinna med mogna tolkningar. Hon fortsatte att växa, att utvecklas ända till slutet”.
Hennes allra sista skiva blev Last recordings 1959 med stråkarrangemang av Ray Ellis. Hon mådde inte särskilt bra, hade fyra månader kvar att leva. Melodivalet var symptomatiskt; I’ll never smile again, Don¨t worry about me och Sometimes I’m happy, En fransk filosof har sagt att det finns något som är vackrare än ett mästerverk – och det är dess ruin. Kanske stämde det in lite på Billie Holidays sista inspelningar (liksom också på Frank Sinatra).
Den 7 juli 1959, tidigt på morgonen, avled Lady Day, Hon hade 750 dollar fasttejpade på ett ben, på bankboken fanns 70 cent. Men innan året var slut skulle skivor med Billie säljas för över 100 000 dollar.

Please don’t talk about me when I’m gone var en sång som hon ofta sjöng, Hon skulle bara ha vetat att några få år efter sin död, i början av 1960-talet, började det komma ut många samlings-lp med hennes 30-talsinspelningar, Och idag, över 55 år efter hennes död, är Billie Holiday en kultfigur, idol och förebild för sångare, musiker och jazzlyssnare, inte bara för äldre utan för miljontals ungdomar världen över.
Sven Malm

Roland Keijser får Boustedt-stipendium

Roland Keijser tilldelades årets Christer Boustedt-Stipendium i samband med att Seffle Jazz Club firade 30 år den 16 mars. Motiveringen för stipendiet lyder: ”För Rolands känsliga och fantasifulla musicerande på tenorsaxofon och diverse orientaliska instrument. Roland är mycket aktiv och bidrar i hög grad till det svenska musiklivets vitalitet.”

Många namnkunniga har fått Chister Boustedt-stipendiet genom åren och i år är det Roland Keijsers tur.

- Jag blev väldigt glad, en stor ära för mig. Christer är en av mina svenska idoler, säger Keijser.

Vad kommer prispengarna gå till?

- Det blir nog inget speciellt, en del går till att bara överleva.

I grupper som Arbete och Fritid, Blå Tåget, Kejsarens nya kläder och Triple Heater, har Keijser medverkat genom åren. En mångsidig musikant som rört sig i gränslandet mellan jazz och folkmusik. Han har även spelat och hämtat mycket inspiration till musik från länder som Nordafrika, Indien, Kina och Turkiet.

Keijser är aktuell med två skivor som kommer att släppas senare i år på skivbolaget Do Music Records. Den ena är en hyllningsskiva till den bortgånga gitarristen Håkan Larsson och den andra är en retrospektiv skiva tillsammans med pianisten Gösta Rundqvist. Skivan innehåller material från live- och studioinspelningar från 1996 och framåt.

Tommy Lindström

Ny jazzklubb i Göteborg

Den nystartade kulturföreningen PULS i Göteborg kommer att arrangera en ny jazzklubb. Fokuset kommer vara på jämställdhet, mångfald, ung publik och möten med nordiska musiker.

För att nå ut till så många som möjligt och inte bara den vanliga homogena gruppen som känner till vad som händer inom jazzen, kommer föreningen att åka runt till skolor, fritidsgårdar och kulturhus för att sprida sitt budskap. Affischering kommer även göras över hela StorGöteborg långt ut till förorterna, för att så många som möjligt ska kunna ta del av programmet.

- Det behövs ett alternativ till de andra klubbarna i stan som ofta drar samma publik. Vi vill nå ut till fler människor och till sådana som inte brukar gå på jazzklubb, säger Matilda Andersson, ordförande i kulturföreningen PULS.

Musiken som bokas till den nya jazzklubben kommer också fokusera på unga musiker, up-and-coming-akter och grupper med nyskapande sound. Eftersom inriktningen är ungdomar kommer klubben inte heller servera alkohol.

Premiären kommer ske på Frilagret i Göteborg den 14 maj, men inga akter har officiellt släppts ännu.

Tommy Lindström

Gyllene Skivan

guldcd neutraltext 
2014

Resultatet presenteras i OJ #2 2015

Annonser

Annonser