Stockholm Jazz Festival 2012

Gretchen Parlato på Konserthuset

GP theband


Den 35-åriga, New York-baserade sångerskan Gretchen Parlato har på kort tid blivit ett av de stora namnen på jazzscenen idag. Till konserthuset kom hon med sin delvis nya lysande kvartett: Mark Giuliana på trummor (Avishai Cohen), Taylor Eigsti på piano och Burniss Travism på bas.

Läs mer: Gretchen Parlato på Konserthuset

Terri Lyne Carrington på Konserthuset

TLC bandet 2

Den geniförklarade kvinnliga trumslagaren, kompositören och arrangören Terri Lyne Carrington (47) har ett imponerande CV. Förutom att hon är professor på Berklee Collage of Music har hon genom åren bland annat samarbetat med tunga artister som Clark Terry, Wayne Shorter, Stan Getz, Al Jarreau, Pharoah Sanders och Diane Reeves.

Läs mer: Terri Lyne Carrington på Konserthuset

Hiromi på Konserthuset

Hiromitrio

Hiromi, den 33-åriga japanska pianovirtuosen och kompositören, kom till Konserthuset med sin trio på festivalens sista dag. Hon formligen lyste av självförtroende, närvaro och livsglädje när hon äntrade scenen tio minuter efter utsatt tid – strax efter pianisten Cecilia Perssons bejublade konsert.

Läs mer: Hiromi på Konserthuset

Gregory Porter på Fasching

Bandet

Amerikanska sångaren Gregory Porters röst är en mycket tilltalande, personlig, robust bluesbaryton. Tankarna förs lätt till Marvin Gaye, Donny Hathaway, Nat King Cole och Jon Hendricks när man lyssnar på Porter. Han besitter ett brett röstregister; hans stämma rymmer framför allt mycket blues och soul, men han hanterar rutinerat även den mest avancerade jazzkromatiken.

Läs mer: Gregory Porter på Fasching

Magnus Öström Group / Tonbruket på Fasching

Tonbruket

 Det har nu gått över fyra år sedan Esbjörn Svensson gick bort i en dykolycka och en av Europas främsta jazztrios, e.s.t, slogs i spillror. Basisten Dan Berglund och trumslagaren Magnus Öström har sökt sig så sakteliga tillbaka till skapandet och glädjen i musiken på var sitt håll – med lyckat resultat. Berglund var med och grundade kvartetten Tonbruket 2009.

De har släppt två skivor; den senaste, Dig It To The End (ACT), vann både Grammis och Gyllene Skivan. Öströms debut som bandledare, Thread of Life (ACT), kom i början på 2011 och han har nyligen vunnit det ansedda tyska ECHO Jazz Award i kategorin ” Drummer of the year,international” .

Läs mer: Magnus Öström Group / Tonbruket på Fasching

Magnus Lindgren Fyra på Fasching

Med sitt färska album Fyra (Gazell) har den karismatiske bandledaren, rörblåsaren och kompositören Magnus Lindgren lämnat sina mångåriga Batucada Jazz- , storbands- och symfoniprojekt och återvänt till det klassiska jazzformatet kvartett.

Under releasespelningen för nya albumet på ett utsålt Fasching hade han med sig sin nya stjärnstarka kvartett: Palle Danielsson, bas, Jonas Holgersson trummor samt talangfulla tyska Anke Helfrich, piano. Låtarna som framfördes var mestadels skrivna av Magnus själv.

Mycket av låtmaterialet har tillkommit på hotellrum och på flygresor under Lindgrens många och långa perioder som kringflackande musiker. Undantaget är kvartettens mästerliga tolkningar av Jan Johanssons Visa från Rättvik och Michael Jacksons Can´t Stop Loving You.

I kvartettformatet får Magnus ännu tydligare visa sin virtuositet på sina många instrument. På scenen frammanar han all sin kapacitet i tenorsax, tvärflöjt och klarinett som han ledigt och synnerligen bekvämt växlar mellan. Tonen är ofta luftig och lyrisk, uttrycket lika expressivt som återhållsamt.

Det fruktbara mötet mellan Holgersson och Danielsson skapar en trygg och balanserad tyngd som Lindgren lätt kan surfa över. Magnus själv är huvudsolist men även den för mig nya trevliga bekantskapen, tyska pianisten Anke Helfrich får stort utrymme: hon är fullständigt lysande i Monday Afternoon. Anke är en stor tillgång för kvartetten, hon spelar följsamt och med flyhänta löpningar.

I McCoy Tyners anda bjuder hon på andlöst snygga licks som passar kvartetten som hand i handsken. En annan höjdpunkt är duellen mellan Palles bas och Magnus klarinett i Soho Blues.

Patrik Sandberg

Stockholm Jazz Festival, Fasching 5 oktober
Magnus Lindgren t, cl fl, Anke Helfrich p, Palle Danielsson b, Jonas Holgersson dr  

Jonas Östholm Trio & Lena Willemark på Stallet

ThomasBackmanEmilStrandberg

Jonas Östholm Kvartett spelade in 2010 skivan Dzjazz som en hyllning till pianisten Jan Johanssons album Jazz på ryska. Som förlängning till Johanssons oefterlikneliga sätt att omvandla folktoner till jazz klädde bandet några av de svenska och ryska folkvisorna i ny skrud.

Sångerskan Lena Willemark är en av några få folkmusiker som erhållit Jan Johansson-stipendiet. Tillsammans med Jonas Östholm på piano och arrangemang, Emil Strandberg trumpet och Thomas Backman på klarinetter framförde hon på Stallets intima scen finstämda tolkningar av låtar från Johanssons Jazz på ryska och Jazz på svenska. Trion inledde instrumentalt och senare anslöt Willemark på sång.

Odödliga kompositioner som Visa från Utanmyra, Visa från Rättvik, Stepp, min Stepp, På ängen stod en björk och Visa från Järna har fått en ny kostym, men känsligheten, lyriken och det omisskänneliga vemodet finns kvar.

Text & foto: Patrik Sandberg

Cecilia Persson på Konserthuset

BAndet 3

Cecilia Persson är en pianist och kompositör som ständigt överraskar. Med start i gruppen Paavo för ett halvt decennium sedan har hon utvecklats i expressfart. Inför ett fullsatt konserthus spelade egna kompositioner med fem fullfjädrade musiker.

Läs mer: Cecilia Persson på Konserthuset

Paavo på Glenn Miller

Paavo

Gruppen Paavo tillhör något av det mest intressanta och inspirerande som man har kunnat höra på den svenska jazzscenen under flera år. Första skivan gavs ut 2007 och gruppen har delvis skiftat medlemmar genom åren. Men kärna har bestått av pianisten Cecilia Persson, vars originella kompositioner tillfört den svenska jazzen åtskilligt samt sångerskan och röstimprovisatören Sofia Jernberg, som också har komponerat en del av gruppens låtar.

Läs mer: Paavo på Glenn Miller

Tony Allen på Kulturhuset

Allen spot

Trumslagaren Tony Allen utvecklade i samarbete med Fela Kuti den s.k. afrofunken influerad av bl.a. James Brown, Max Roach och Art Blakey.

Läs mer: Tony Allen på Kulturhuset

Stanley Clarke & George Duke på Konserthuset

Bandet

Stanley Clarke och George Duke tillhör båda första generationens fusionmusiker från sjuttiotalet och som spelat det mesta med de flesta. Clarke har de senaste åren dragit sig mer åt mer renodlade jazzhållet och förfinat sitt akustiska spel, medans Duke vänt sig mot mer soulinfluerad s.k. ”smoothjazz” både som musiker och inte minst som producent.

Läs mer: Stanley Clarke & George Duke på Konserthuset

Bo Lindenstrand på Glenn Miller

Altsaxofonisten Bosse Lindenstrand har träget och troget hållit bebopens fana högt och sträckt, så också denna kväll på Glen Miller Café. En mission som både är välbehövlig och nödvändig och inte minst i dessa tider av hybridiseringar och crossovers så finns behov av att kunna återgå till källorna.

Läs mer: Bo Lindenstrand på Glenn Miller

                                                                                             

Annonser

Senaste numret

Nummer 3/14 ute!

Omslag3-14 140px

Prenumerera på OJ ...